י' טבת התשפ"ה
10.01.2025

הרב מאיר אשר לוגאסי

כל הכתבות של הרב מאיר אשר לוגאסי

פרשת ויחי; דיני ביקור חולים | הרב מאיר אשר לוגאסי

בפרשתנו נאמר "ויהי אחרי הדברים האלה ויאמר ליוסף הנה אביך חולה: ויגד ליעקב ויאמר הנה בנך יוסף בא אליך ויתחזק ישראל וישב על המטה" (בראשית מח ב). נעסוק בדיני ביקור חולים להלכה ולמעשה מדין הגמרא והשלחן ערוך ועד לימים אלה

09.01.25

פרשת ויגש; הפסקה בקריאת שמע וברכותיה | הרב מאיר אשר לוגאסי

בפרשתנו יעקב אבינו ובנו יוסף מתאחדים מחדש. במפגש המרגש הזה הנאמר בלשון יחיד, מבארים חז"ל שרק יוסף נפל על צוואר אביו, אך אביו לא נפל על צווארו, מפני שיעקב היה קורא באותה שעה קריאת שמע. נעסוק הפעם באופנים השונים של הפסק בקריאת שמע וברכותיה, מתי מותר להפסיק ולצורך מה, ומתי אסור

02.01.25

פרשת מקץ; השתתפות בסעודה של גויים | הרב מאיר אשר לוגאסי

בפרשתנו השבטים מוזמנים לסעוד עם יוסף, אך המצרים דואגים לכך שהשבטים יסעדו לבדם, יוסף לבדו והמצרים לבדם "כי תועבה הוא למצרים". להבדיל, גם בהלכה יש איסור לסעוד בסעודת משתה של גוי. נעסוק הפעם בדין זה באופנים השונים להלכה ולמעשה

27.12.24

"ויבא יוסף את דבתם רעה אל אביהם": לשון הרע כשאסור וכשמותר | הרב מאיר אשר לוגאסי

בפרשתנו מובא שיוסף היה מספר לאביו כל דבר לא טוב שהיה רואה באחיו, וכמאמר הפסוק "ויבא יוסף את דבתם רעה אל אביהם". הרש"י מפרש על פי מדרשי חז"ל שכל רעה שהיה רואה באחיו בני לאה היה אומר לאביו. נעסוק הפעם בביאור איסור רכילות ולשון הרע, ובאופנים בהם מותר לדבר דברים אלו

18.12.24

פרשת וישלח; השקרים המותרים | הרב מאיר אשר לוגאסי

בפרשתנו יעקב ועשו נפגשים, ויעקב אומר לעשו שהוא יגיע אליו למקום הנקרא שעיר. אך בסוף יעקב לא מגיע לשעיר אלא למקום אחר הנקרא סוכות, ובעצם יעקב משנה מן האמת. במאמרנו נעסוק בהיתר שלא לומר אמת, ויש בזה כמה דוגמאות שהובאו בש"ס ונפסקו להלכה

12.12.24

פרשת תולדות; דיני סעודת הבראה | הרב מאיר אשר לוגאסי

אמר בפרשתנו "ויזד יעקב נזיד" (בראשית פרק כה פסוק כט), ודרשו חז"ל במסכת בבא בתרא (טז:) שבאותו היום מת ונקבר אברהם אבינו. ומאחר ויצחק אבינו היה אבל על מות אביו, בישל יעקב עדשים לסעודה שיאכל ממנה יצחק, וזו הסעודה הנקראת - סעודת הבראה. נעסוק בכמה דינים הנוגעים לסעודת הבראה, ויהי רצון שלא ישמע שוד ושבר בגבולנו

28.11.24

פרשת חיי שרה; דברים האסורים סמוך לתפילת מנחה | הרב מאיר אשר לוגאסי

בפרשתנו נאמר "ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב" ופרש הרש"י "לשוח"- לשון תפילה ולמדו חכמים בגמרא בברכות (כו:) מכאן שיצחק תיקן את תפילת מנחה שהוא לפנות ערב. נעסוק בדברים האסורים לעשות סמוך לזמן תפילת מנחה מהחשש שמא ימשך בהם וישכח ולא יתפלל מנחה

21.11.24

פרשת וירא; מידת סדום בהלכה | הרב מאיר אשר לוגאסי

בפרשתנו מסופר על חטאי סדום, ובמסכת אבות פרק ה שנינו "האומר שלי שלי ושלך שלך הרי זו מידה בינונית ויש אומרים זו מידת סדום". חז"ל דנים במקומות שונים בתלמוד במידה זו, כאשר "זה נהנה וזה אינו חסר". נעסוק בסוגיא אחת בנידון זה להלכה ולמעשה

14.11.24

1

פרשת לך לך; דיני מילה | הרב מאיר אשר לוגאסי

בפרשתנו מצוה הקב"ה את אברהם אבינו על ברית המילה, ואנו נעסוק בשני עניינים הקשורים למצות המילה. הנושא הראשון הוא דין תינוק שהיה חולה והתרפא, מתי עושים לו את ברית המילה, והנושא שני הוא מעמד האינקובטור מבחינה הלכתית, ביחס לברית מילה וביחס לפדיון הבן

07.11.24

פרשת נח; מצות פריה ורביה | הרב מאיר אשר לוגאסי

בפרשתנו מברך השם את נח ואת בניו "ויברך אלהים את נח ואת בניו לאמר פרו ורבו ומלאו את הארץ" (בראשית ט א). מצוות פריה ורביה נאמרה לאדם הראשון ואף נאמרה לנח, ששניהם היו תחילת האנושות בעולם. נעסוק בכמה דינים הנוגעים למצוה זו הלכה למעשה

01.11.24

פרשת כי תצא; הלכות מעקה | הרב מאיר אשר לוגאסי

נאמר בפרשתנו "כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך, ולא תשים דמים בביתך כי יפול הנופל ממנו" (דברים כב ח). על כל אדם מוטלת החובה לעשות מעקה לגג ביתו, וכן למנוע ולהסיר כל מכשול וסכנה הקיימים ברשותו. אנו נעסוק הפעם במצות מעקה, ובהשלכות הלכתיות נוספות הנלמדות מהלכה זו

12.09.24

פרשת שופטים; הסגת גבול | הרב מאיר אשר לוגאסי

בפרשתנו נאמר "לא תסיג גבול רעך אשר גבלו ראשונים בנחלתך אשר תנחל בארץ אשר השם אלהיך נתן לך נחלה לרשתה" (דברים יט יד). משמעותו של איסור זה הוא שאסור לאדם להסיג את הגבול שבין שטח האדמה שלו לתוך שטח אדמת חבירו, ובכך להגדיל את שטח האדמה שלו. נעסוק בדין זה על פי הרמב"ם והשלחן ערוך, וכן בהשלכות המעשיות הנוגעות לכל אדם ואדם

05.09.24

פרשת ראה: דיני בשר וחלב | הרב מאיר אשר לוגאסי

בפרשתנו נאמר "לא תבשל גדי בחלב אמו". מכאן למדו חכמים את איסור בשר וחלב באכילה, בבישול ובהנאה. נעסוק הפעם בדין המתנת שש שעות בין אכילת בשר לאכילת חלב, מקור הדין ומהותו וטעמו, וכן ההשלכות ההלכתיות למעשה

29.08.24

פרשת עקב; דיני ברכת המזון | הרב מאיר אשר לוגאסי

נאמר בפרשתנו "ואכלת ושבעת וברכת את השם אלהיך על הארץ הטובה אשר נתן לך" (פרק ח פסוק י). ובמסכת ברכות פרק שמיני שנינו "אלו דברים שבין בית שמאי לבית הלל בסעודה...מי שאכל ושכח ולא בירך, בית שמאי אומרים יחזור למקומו ויברך, ובית הלל אומרים יברך במקום שנזכר. ועד מתי מברך? עד שיתעכל המזון שבמעיו". נעסוק בדין זה להלכה ולמעשה

22.08.24

פרשת ואתחנן; תאוה וחימוד | הרב מאיר אשר לוגאסי

בעשרת הדברות שבפרשתנו נאמר "ולא תחמוד אשת רעך. ולא תתאוה בית רעך, שדהו ועבדו ואמתו, שורו וחמורו וכל אשר לרעך". נעסוק במהות האיסור להתאוות ובמהות האיסור לחמוד, מפרשתנו ועד לפסיקות הרמב"ם והשלחן ערוך בנושא

15.08.24

פרשת דברים; מינוי דיינים | הרב מאיר אשר לוגאסי

בפרשתנו משה ממנה דיינים, וכך נאמר "ואצוה את שפטיכם בעת ההוא לאמר. שמע בין אחיכם, ושפטתם צדק, בין איש, ובין אחיו ובין גרו. לא תכירו פנים במשפט, כקטן כגדל תשמעון, לא תגורו מפני איש, כי המשפט לאלהים הוא. והדבר אשר יקשה מכם תקרבון אלי ושמעתיו" (שמות כג ז ח). דינים רבים נלמדים מהפסוקים הללו, והם מפורשים בתלמוד במסכת סנהדרין, ובשלחן ערוך בחושן משפט, ונבארם הלכה למעשה

08.08.24

פרשיות מטות מסעי; דיני טבילת כלים | הרב מאיר אשר לוגאסי

בפרשתנו מלמד אלעזר הכהן את דיני הכשר כלים שצווה משה, וכך נאמר: "אך את הזהב, ואת הכסף, את הנחשת, את הברזל, את הבדיל ואת העפרת, כל דבר אשר יבא באש תעבירו באש וטהר, אך במי נדה יתחטא . וכל אשר לא יבא באש תעבירו במים" (פרק לא פסוקים כב-כג). ודרשו מכאן חז"ל (ע"ז עה:) את חיוב טבילת כלים במקוה. נעסוק הפעם בשימוש בכלים ללא טבילה בבית עסק או בבית פרטי

01.08.24

פרשת פינחס; האם לחלוק כבוד לתלמיד במקום הרב | הרב מאיר אשר לוגאסי

בפרשתנו בנות צלפחד ניגשות לשאול מה יהיה בעניין ירושת אביהם. וכך נאמר "ותעמדנה לפני משה ולפני אלעזר הכהן ולפני הנשיאים וכל העדה פתח אהל מעד לאמר" (כג ב). הגמרא (ב"ב קיט) מבארת את הפסוק על פי מחלוקת אמוראים שנחלקו האם חולקים כבוד לתלמיד במקום הרב או שאין חולקים כבוד לתלמיד במקום הרב. נעסוק בנידון זה, מהתלמוד ועד ההלכה למעשה

25.07.24

פרשת בלק; דיני היזק ראיה | הרב מאיר אשר לוגאסי

בפרשתנו בלעם עומד ומביט אל מחנה ישראל, וכך נאמר "וישא בלעם את עיניו וירא את ישראל שוכן לשבטיו ותהי עליו רוח אלהים" (במדבר כד ב). ובגמרא (ב"ב ס.) "מה ראה? אמר רבי יוחנן ראה שאין פתחי אהליהם מכוונין זה לזה". נעסוק הפעם בדיני איסור היזק ראיה, על פי הגמרא, הראשונים והשולחן ערוך הלכה למעשה

18.07.24

   1 2 3 אחרון