הפוסק מתריע: אין להזמין אוכל באמצעות משלוחנים
הרב של חדר ההוראה' במנחת יצחק בירושלים, מעורר פולמוס חדש בו הוא פוסק כי הזמנת אוכל דרך וולט או תן ביס וכדו', אינו לכתחילה משום בשר שנתעלם מן העין
- משה ויסברג
- כ"ג טבת התשפ"ה
- 4 תגובות
שירותי הזמנות אוכל - טייק אווי - ב'וולט' או ב'תן ביס' הפכו למצרך חובה בישראל. גם בריכוזים החרדיים, אפשר לראות באפן תדיר אופנוע עם משלוח אוכל ממהר בדרכו לעוד לקוח רעב.
מי שמעורר על בעיה הלכתית בנושא הוא הגאון רבי חיים אהרן בלייער, רב חדר הוראה בשכונת מנחת יצחק בירושלים, בעלון השבועי 'חוקי חיים' היוצא לאור מידי שבוע, מתייחס הרב בלייער לבעיה העולה מהמשלוח ולאחר הרבה נימוקים והסברים פוסק להלכה שמותר לאכול את ההזמנה בדרך כלל אבל רק בדיעבד, מלכתחילה האוכל אסור.
הרב מסביר: רוב ההזמנות הם מוצרי בשר שמצריכים שתי חותמות משום בשר שנתעלם מן העין, וגם כל מוצרי החלב מצריכים חותם אחד, וברוב ההזמנות האוכל מגיע בשקית ללא כל חותם ובד"כ מועבר ע''י משלוחן לא יהודי.
בארה"ב רוב הכשרויות עמדו על הבעיה, ולכן מחייבים את כל החנויות לעשות איזהשהוא היכר שנחשב כחותם. הבעיה היא שבישראל רוב ההשגחות מפרסמות שהם לא מוכנות ליטול אחריות על המשלוחים מהרגע שהאוכל יוצא מהחנות עד לבית הלקוח.
הרב בלייער מעורר שעלול להיגרם מכך מכשול כאשר הלקוח מזמין דווקא מחנות עם השגחה מלאה ועדיין מקבל אוכל שאינו בתכלית ההידור, עוד הסביר כי הסיבה לכך שהכשרויות לא לוקחות אחריות על המשלוח היא בגלל שאין ביכולתם לקחת אחריות מלאה.
עם זאת הרב בלייער כותב שעדיין יש לנסות לעשות את המינימום שהאוכל יהיה בסדר, ולכן קרא לוועדי הכשרות להצטרף לאלה שכבר עמדו על זה, ולחייב את החנויות לסגור כל מוצר בשר בשתי חותמות, וכל מגש פיצה או ארוחה חלבית בחותם אחד.
את דבריו מסיים ש"עד שיעשו כך אין על יהודי חרדי ירא שמיים להזמין אוכל שהוא מותר רק בדיעבד".
פסק זה עלה לסדר היום בציבור החרדי, העוקב אחר השינויים בעניין.
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות