המענה המדויק ביותר: מה ההבדל בין אבחון דידקטי לפסיכודידקטי?
כאשר ילד או ילדה מתמודדים עם קושי לימודי בתחום הקריאה, הכתיבה או החשבון, ייתכן שהדבר נובע מהפרעת למידה ספציפית, המוכרת לרב כלקות למידה. אבחון דידקטי נועד לזהות את ליקויי הלמידה אשר עשויים לעמוד מאחורי הקושי, למפות את נקודות החוזק, הקשיים ואסטרטגיות הלמידה של המאובחן, ועל בסיס הבנה זו, להצביע על שיטות למידה או תנאי היבחנות המותאמים למיומנויותיו האישיות
- כתבה מקודמת
- כ"ה כסלו התשפ"ה
בשיתוף בטיפולנט
לאחרונה, ברק מתקשה להתרכז בשיעורים בכיתתו. הציונים שלו בחשבון ובעברית ירדו, והוא החל לפטפט בזמן השיעור. מאחורי הקושי הלימודי של ברק עשויות לעמוד סיבות שונות. למשל, ייתכן שמדובר בהפרעת למידה ספציפית, כמו דיסקלקוליה או דיסלקציה. לחילופין, ייתכן שגורם רגשי, סביבתי או קוגניטיבי משפיע על תפקודו הלימודי.
הבנת מקור הקשיים איתם מתמודדים ילדים ומתבגרים היא הצעד הראשון בדרך לסיוע מותאם, שיכול לעזור להם להשתלב בבית הספר ולמצות את יכולותיהם. בעזרת אבחונים מקצועיים, אנשי חינוך וטיפול יכולים לזהות את הצרכים הייחודיים של כל תלמיד ותלמידה, ולהציע פתרונות מתאימים עבורם. המוכרים באבחונים אלה, הם אבחון דידקטי ואבחון פסיכודידקטי. אז מה ההבדל בין שני האבחונים, ומתי כדאי לפנות לכל אחד מהם? על כך בכתבה הבאה.
מה זה אבחון דידקטי?
כאשר ילד או ילדה מתמודדים עם קושי לימודי בתחום הקריאה, הכתיבה או החשבון, ייתכן שהדבר נובע מהפרעת למידה ספציפית, המוכרת לרב כלקות למידה. אבחון דידקטי נועד לזהות את ליקויי הלמידה אשר עשויים לעמוד מאחורי הקושי, למפות את נקודות החוזק, הקשיים ואסטרטגיות הלמידה של המאובחן, ועל בסיס הבנה זו, להצביע על שיטות למידה או תנאי היבחנות המותאמים למיומנויותיו האישיות.
אבחון דידקטי מועבר על ידי מאבחן או מאבחנת בעלי תעודה המוכרת על ידי משרד החינוך. בהתאם להחלטת המאבחן, ועל בסיס הרקע האקדמי של התלמיד, האבחון עשוי לכלול מבחני הערכה בכל תחומי הלמידה השונים (חשבון, אנגלית, קריאה וכתיבה), או לחילופין רק בחלק מתחומים אלה.
מה זה אבחון פסיכודידקטי?
אבחון פסיכודידקטי מתאים לילדים ומתבגרים עם קשיים לימודיים, כאשר עולה האפשרות כי קשיים אלה קשורים גם למצבים רגשיים, קוגניטיביים וסביבתיים. למעשה, הוא מכונה גם אבחון משולב, מפני שהוא מרחיב את התמונה המתגבשת באבחון דידקטי, ומשלב בה היבטים הנמדדים באבחון פסיכולוגי.
למשל, קושי בקריאה שעולה אצל תלמיד אחד, עשוי לנבוע מלקות למידה, ואילו אצל תלמיד אחר, הוא עלול להתעורר כתוצאה מחרדה או דימוי עצמי נמוך. מטרת האבחון הפסיכודידקטי היא לזהות את מקור הקושי של התלמיד מבין תחומים אלה, ולשלול הסברים חלופיים לקשייו.
כמו אבחון דידקטי , גם אבחון פסיכודידקטי מתאים לילדים החל מגיל בית הספר, ומועבר פעמים רבות גם לסטודנטים ולמועמדים למוסדות להשכלה גבוהה. עם זאת, בשונה מאבחון דידקטי, אבחון פסיכודידקטי נערך על ידי פסיכולוגים חינוכיים.
אבחון דידקטי או פסיכודידקטי: איך בוחרים?
כאשר ניגשים לבחור בין האבחונים, מומלץ לחשוב על השאלות שעליהן נרצה לקבל מענה. כשנראה כי הקושי הלימודי נובע מליקויי למידה, ולא מגורמים אחרים, ייתכן שהאבחון המתאים יותר יהיה אבחון דידקטי. אולם, במקרים בהם הרקע כולל קשיים סביבתיים, חברתיים או רגשיים, וכן כאשר עולה חשד להפרעת קשב וריכוז, ייתכן כי התמונה הרחבה שמייצר האבחון הפסיכודידקטי תהיה מתאימה יותר.
שני האבחונים יכולים לזכות תלמידים בהתאמות בתנאי ההיבחנות, ולהמליץ על פנייה להוראה מתקנת. עם זאת, אבחון פסיכודידקטי ייחודי בכך שהוא יכול להמליץ על פנייה לאיש מקצוע, במידה שמתגלים קשיים שאינם ליקויי למידה. למשל, במידה שעולה חשד להפרעת קשב וריכוז, האבחון יכול להמליץ על הערכה פסיכיאטרית או נוירולוגית, ובמקרה בו עולה קושי רגשי, הוא יכול להמליץ על טיפול מתאים .
חשוב לדעת כי לאחר פנייה לאבחון דידקטי, ניתן להרחיבו לכדי אבחון פסיכודידקטי אצל פסיכולוג מומחה. הפסיכולוג משלב את המסקנות מהחלק הדידקטי והחלק הפסיכולוגי לכדי דוח מסכם, שמציג תמונה רחבה ומעמיקה על צרכי התלמיד בתחום הלימודי והרגשי.
על כל פנים, לפני פנייה לאבחון, מומלץ להתייעץ עם יועצת בית הספר או פסיכולוג חינוכי, שיכולים להכווין לסוג האבחון המתאים ביותר לצרכי הילד. כך, בין אם מדובר בקושי לימודי ממוקד או בשילוב של גורמים אחרים, הכוונה נכונה יכולה לאפשר לילד תמיכה מותאמת ויעילה שתסייע לו לממש את הפוטנציאל שלו.
*** פורטל בטיפולנט מציע אינדקס פסיכולוגים, מרכז מידע, אירועים, ימי עיון, מאמרים מקצועיים ופורומים להתייעצות. מוביל בתחום הפסיכולוגיה בישראל
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות