סכנות האופניים: מה הפיתרונות?
על חשיבות האופניים מחד גיסא ועודף הסכנות הטמון בהן מאידך גיסא, שמואל אבואב על הסכנות והפתרונות האפשריים
- שמואל אבואב, מנכ''ל 'אור ירוק'
- כ"ז חשון התשע"ב
- 1 תגובות

מאז ומעולם היו האופניים כלי תחבורה שימושי ויעיל בקרב ההמון האנושי, ובעניין זה אין החברה החרדית שונה מכל חברה אחרת בעולם. ככל שחולף הזמן, ועימו ההתפתחויות הסביבתיות והאנרגטיות, מתבלטים האופניים באיכותם עוד יותר, שכן הם אינם מזהמים את האוויר בדומה לכלי הרכב, עלות התפעול והאחזקה שלהם כמעט אפסית ומתאימה גם למשקי בית שסובלים מדוחק כלכלי, והרכיבה עליהם נחשבת לספורטיבית ומועילה לבריאות.
כל זה היה נכון בעבר ומוסיף להיות נכון גם בהווה, אולם בהבדל אחד מיתר כלי התחבורה: בשונה מנהגי המכוניות והנוסעים בתחבורה הציבורית, רוכבי האופניים נעים באותן דרכים ונחשפים לאותן סכנות, אולם ללא כל אמצעי הגנה שימנע מהם את התאונה, או שימתן את הפגיעה בהם, אם כבר אירעה התאונה.
האופניים הם כלי תחבורה מסוכן ביותר, דווקא בשל אשליית הביטחון של הרוכב עליהם. כל מי שהתנסה ברכיבה על אופניים, הווה אומר כמעט כולנו, יודע שעד לשבריר השניה שלפני הנפילה מהאופניים, נהנה הרוכב עליהם מתחושת שליטה מלאה באופניים ולרגע אחד לא חוצה את מוחו החשש שמא יפול מהם ויפגע. אלא שדע עקא: אנשים רבים נופלים מאופניים ונפצעים בדרגות שונות, וחלקם אף נהרגים מתאונות אופניים. בישראל, לשם ההמחשה, נהרגים מידי שנה למעלה מ 15 רוכבי אופניים ועוד מאות אחרים נפצעים.
אופניים, אם כן, הם דבר מסוכן, והסיבה לכך היא האפשרות התמידית שדבר מה קטן ומחוץ לשליטתו של הרוכב, כגון אבן קטנה על הדרך, כתם שמן מחליק, מכה שיקבל מרכב חולף ועוד, יגרום לאיבוד שליטה מיידי ולהתרסקות. וכשזה יקרה, לא תעמוד לרוכב כל הגנה. בשונה מנהגים ונוסעים בכלי רכב, החגורים בחגורות בטיחות ונבלמים באמצעות כריות אוויר ואינספור טכנולוגיות בטיחות מתקדמות המותקנות במכוניות, נעזב רוכב האופניים ברגע התאונה לגורלו ורק מעילו לגופו.
תזכורת כואבת לכך קיבלנו רק לפני ימים אחדים, כשנער מאזור השרון נפל מאופניו, נחבל קשות, ומת בתוך זמן קצר. הנער, כדרכם של נערים רבים אחרים, ניסה את כוחו בפעלולים שונים, הגביה את גלגלו הקדמי לאוויר, נפל אחורה על גבו ונחבט קשות מהקרקע. שניות אחדות לאחר מכן איבד את הכרתו ומותו נקבע מאוחר יותר.
הפתרון לבעיית הבטיחות של האופניים מתחלק לשניים: החלק הראשון הוא נקיטת אמצעי זהירות מצד הרוכבים, והצטיידות באמצעי הגנה כגון קסדה למניעת פגיעות ראש, ופנסים ומחזירי אור לשיפור הנראות בחושך. החלק השני נוגע לרשויות, שעליהן להפנים שמכל הסיבות שנמנו למעלה, ילך השימוש באופניים ויגבר. כדי להיערך לעתיד בצורה נכונה וגם כדי לתת מענה יעיל לאתגרי ההווה, עליהן להסדיר תשתיות רכיבה בטיחותיות לרוכבים הרבים, כדי שלא יאלצו לרכוב בדרכים ובכבישים שבהם נעים גם כלי רכב שעלולים לפגוע בהם בטעות.
ובעיקר, עלינו לשנן לילדינו את חשיבותה של הזהירות ברכיבה, שכשם שהיא נראית תמימה ובלתי מזיקה, כך היא יכולה להתהפך באחת לפציעה קשה אם לא חלילה גרוע מזה.
כל זה היה נכון בעבר ומוסיף להיות נכון גם בהווה, אולם בהבדל אחד מיתר כלי התחבורה: בשונה מנהגי המכוניות והנוסעים בתחבורה הציבורית, רוכבי האופניים נעים באותן דרכים ונחשפים לאותן סכנות, אולם ללא כל אמצעי הגנה שימנע מהם את התאונה, או שימתן את הפגיעה בהם, אם כבר אירעה התאונה.
האופניים הם כלי תחבורה מסוכן ביותר, דווקא בשל אשליית הביטחון של הרוכב עליהם. כל מי שהתנסה ברכיבה על אופניים, הווה אומר כמעט כולנו, יודע שעד לשבריר השניה שלפני הנפילה מהאופניים, נהנה הרוכב עליהם מתחושת שליטה מלאה באופניים ולרגע אחד לא חוצה את מוחו החשש שמא יפול מהם ויפגע. אלא שדע עקא: אנשים רבים נופלים מאופניים ונפצעים בדרגות שונות, וחלקם אף נהרגים מתאונות אופניים. בישראל, לשם ההמחשה, נהרגים מידי שנה למעלה מ 15 רוכבי אופניים ועוד מאות אחרים נפצעים.
אופניים, אם כן, הם דבר מסוכן, והסיבה לכך היא האפשרות התמידית שדבר מה קטן ומחוץ לשליטתו של הרוכב, כגון אבן קטנה על הדרך, כתם שמן מחליק, מכה שיקבל מרכב חולף ועוד, יגרום לאיבוד שליטה מיידי ולהתרסקות. וכשזה יקרה, לא תעמוד לרוכב כל הגנה. בשונה מנהגים ונוסעים בכלי רכב, החגורים בחגורות בטיחות ונבלמים באמצעות כריות אוויר ואינספור טכנולוגיות בטיחות מתקדמות המותקנות במכוניות, נעזב רוכב האופניים ברגע התאונה לגורלו ורק מעילו לגופו.
תזכורת כואבת לכך קיבלנו רק לפני ימים אחדים, כשנער מאזור השרון נפל מאופניו, נחבל קשות, ומת בתוך זמן קצר. הנער, כדרכם של נערים רבים אחרים, ניסה את כוחו בפעלולים שונים, הגביה את גלגלו הקדמי לאוויר, נפל אחורה על גבו ונחבט קשות מהקרקע. שניות אחדות לאחר מכן איבד את הכרתו ומותו נקבע מאוחר יותר.
הפתרון לבעיית הבטיחות של האופניים מתחלק לשניים: החלק הראשון הוא נקיטת אמצעי זהירות מצד הרוכבים, והצטיידות באמצעי הגנה כגון קסדה למניעת פגיעות ראש, ופנסים ומחזירי אור לשיפור הנראות בחושך. החלק השני נוגע לרשויות, שעליהן להפנים שמכל הסיבות שנמנו למעלה, ילך השימוש באופניים ויגבר. כדי להיערך לעתיד בצורה נכונה וגם כדי לתת מענה יעיל לאתגרי ההווה, עליהן להסדיר תשתיות רכיבה בטיחותיות לרוכבים הרבים, כדי שלא יאלצו לרכוב בדרכים ובכבישים שבהם נעים גם כלי רכב שעלולים לפגוע בהם בטעות.
ובעיקר, עלינו לשנן לילדינו את חשיבותה של הזהירות ברכיבה, שכשם שהיא נראית תמימה ובלתי מזיקה, כך היא יכולה להתהפך באחת לפציעה קשה אם לא חלילה גרוע מזה.
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות