החברה הראשונה שתובעת את גוגל: "הבינה המלאכותית הרסה לנו את העסק"
חברת ההשכלה המקוונת צ'ג תובעת את גוגל בטענה שהבינה המלאכותית שלה פוגעת בתעבורה לאתר ומביאה את החברה לסף קריסה. 'הם משתמשים בתוכן שלנו ללא תמורה ומסכנים את עתידנו'
- ליפא גינסברגר
- כ"ח שבט התשפ"ה
- 5 תגובות

חברת ההשכלה המקוונת Chegg הגישה תביעה ראשונה מסוגה בנושא הבינה מלאכותית, נגד ענקית החיפוש Google, בטענה כי סיכומי הבינה המלאכותית של גוגל פוגעים בצורה קשה בתעבורה לאתר שלה ובהכנסותיה – עד כדי סכנה לקיומה של החברה במתכונתה הנוכחית.
על פי הדיווח בוושינגטון פוסט, צ'ג, המספקת עזרה בשיעורי בית ומבחנים לסטודנטים, טוענת כי בעקבות ההשקות האחרונות של סיכומי AI במנוע החיפוש של גוגל, התעבורה לאתר שלה ירדה בצורה דרסטית, מה שפגע קשות בהכנסות. החברה דיווחה על הכנסות של 144 מיליון דולר ברבעון האחרון – ירידה של 24% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה.
"רק תשתקו וקחו 80 אלף דולר"
לפי מנכ"ל צ'ג, נייתן שולץ, החברה נאלצת כעת לבחון "חלופות אסטרטגיות" כמו מכירת החברה או הפיכתה לפרטית. "גוגל קוצרת את הפירות הכלכליים של התוכן שלנו מבלי להשקיע אגורה", אמר שולץ. "אנחנו תובעים את גוגל על תחרות בלתי הוגנת, שפוגעת בנו בצורה שאינה בת-קיימא".
בגוגל הכחישו את הטענות. "הטענות של צ'ג חסרות בסיס", אמר דובר החברה, חוזה קסטניידה. "סיכומי הבינה המלאכותית שלנו דווקא מגדילים את התעבורה לאתרים ויוצרים הזדמנויות חדשות למשתמשים לגלות תכנים".
מה עומד מאחורי המשבר?
בתקופת מגפת הקורונה, חברות כמו צ'ג ו-Course Hero זינקו בפופולריות, כשסטודנטים שילמו עבור גישה למאגרי מידע מקיפים שכללו גם תשובות למבחנים שלמים. אך כניסת כלי ה-AI הגנרטיביים, המספקים תשובות מהירות וזולות, הציבה את צ'ג במצב קשה.
בינואר השנה, תעבורת המשתמשים שאינם מנויים באתר צ'ג צנחה ב-49% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. זהו שינוי חד לעומת ירידה של 8% בלבד שדווחה ברבעון השני של 2024 – בדיוק כאשר גוגל השיקה את סיכומי ה-AI שלה.
מניית צ'ג הגיעה לשיא של 113 דולר בפברואר 2021, אך נכון להיום היא נסחרת ב-1.07 דולר בלבד.
העתיד של חברות התוכן ברשת מוטל בספק
בעוד שמומחים מציינים כי לא כל החברות מושפעות באותה מידה, אתרים המתבססים על תעבורה גבוהה וצפיות בדפים נמצאים בסיכון משמעותי. אתרים המספקים תשובות ברורות וישירות, כמו עזרה בשיעורי בית, סובלים במיוחד מהשינויים במנוע החיפוש של גוגל.
לילי ריי, סגנית נשיא לאסטרטגיית SEO בחברת Amsive, מציינת כי גוגל עדיין לא השיקה את כל הפיצ'רים של ה-AI שלה, כך שההשפעה האמיתית על התעשייה עדיין לא מורגשת במלואה.
"המצב עלול להיות הרסני עבור אתרים שמרוויחים רק מתעבורה ומצפיות", אומרת ריי. "החברות מודאגות מאוד מהמצב".
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות