כ"ג שבט התשפ"ה
21.02.2025
מהלך נכון?

צמצום שיעורי הנהיגה? שיא במספר הצעירים שנהרגו בתאונות דרכים

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים דבק בתוכניתו לקצר את מספר שיעורי הנהיגה המינימלי מ-28 ל-22 עבור לומדים על רכב אוטומטי וזאת למרות המספרים הקשים על תמותת נהגים צעירים בתאונות דרכים

צמצום שיעורי הנהיגה? שיא במספר הצעירים שנהרגו בתאונות דרכים
רכבים ללימוד נהיגה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

68 נהגים צעירים עד גיל 24 (רכב פרטי ואופנועים) נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024, הנתון הגבוה ביותר בעשור האחרון, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. בהשוואה למספר הנהגים הצעירים שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023, נרשמה עליה חדה בשיעור של 58% בשנת 2024. 

2,384 נהגים צעירים עד גיל 24 (רכב פרטי ואופנועים) נפגעים בתאונות דרכים בממוצע בכל שנה (שבעה בכל יום בממוצע), 47 נהרגים ו-287 נפצעים קשה.

ירושלים בראש הערים במסוכנות לנהגים צעירים

857 נהגים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בכבישים עירוניים בשנת 2024, מהם 16 נהרגו ו-158 נפצעו קשה. ירושלים (123 נהגים צעירים) "מובילה" במספר הנהגים הצעירים שנפצעו בתאונות דרכים בשנת 2024 – פי שניים יותר מאשר בתל אביב-יפו (61 נהגים) שנמצאת במקום השלישי בדירוג הנהגים הצעירים הנפגעים. חיפה (101 נהגים) ניצבת במקום השלישי, באר שבע רביעי (54 נהגים) ואשדוד (47 נהגים) סוגרת את החמישייה הפותחת.

123 נהגים צעירים (רכב פרטי ואופנועים) נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024 בירושלים, שמונה מהם נהרגו ו-23 נפצעו קשה. 1,793 נהגים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, 32 נהרגו ו-224 נפצעו קשה.

101 נהגים צעירים (רכב פרטי ואופנועים) נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024 בחיפה, 12 מהם נפצעו קשה. 868 נהגים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, שישה נהרגו ו-89 נפצעו קשה.

לטענת עמותת אור ירוק, דווקא בשנה שבה נרשם שיא שלילי במספר הנהגים הצעירים ההרוגים בתאונות דרכים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מציע לקצר את מספר שיעורי הנהיגה המינימלי מ-28 ל-22 עבור לומדים על רכב אוטומטי. 

לדברי אור ירוק, צמצום מספרם של שיעורי הנהיגה עלול להוביל לפגיעה ברמת המיומנות של נהגים חדשים מאחר וזמן תרגול מיומנויות חיוניות יהיה קצר יותר. פחות שיעורי נהיגה פירושם הקטנת החשיפה למצבי נהיגה מגוונים וצמצום ההזדמנויות לתיקון טעויות ושיפור הביצועים. כל אלה עלולים לגרום לסיכון בטיחותי מוגבר (נהגים פחות מנוסים על הכביש) וכך גם לעליה פוטנציאלית במספר התאונות בקרב נהגים חדשים. יישום התוכנית הוא בעל השפעה שלילית על בטיחות בדרכים לאורך זמן.

באור ירוק מוסיפים כי קיצור מספר שיעורי הנהיגה המינימלי מהווה סיכון משמעותי לבטיחות בדרכים ולאיכות הנהיגה בישראל. במקום לקצר את התהליך, יש לשקול דרכים לשיפור איכות ההוראה ולהבטיח שנהגים חדשים יקבלו את ההכשרה המקיפה הדרושה להם.

נהגים הרוגים תאונות דרכים משרד התחבורה לימוד נהיגה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס)

art

להצטרפות לקבוצת הווטסאפ של 'בחדרי חרדים'
לחץ כאן

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}