עתיד הטיסות העל-קוליות מתקרב: תתכוננו לקיצור משמעותי בזמן הטיסה
מטוס הניסוי XB-1 של בום סופרסוניק ביצע בהצלחה טיסת ניסוי היסטורית ושבר את מחסום הקול. ההישג מסמן צעד משמעותי בדרך להחזרת טיסות נוסעים על-קוליות, עם חזון לטיסות קצרות ומהירות יותר ברחבי העולם
- קובי ברקת
- כ"ט טבת התשפ"ה
חברת בום סופרסוניק האמריקנית רושמת הישג משמעותי בעולם התעופה, כאשר מטוס הניסוי שלה, XB-1, חצה בהצלחה את מחסום הקול במהלך טיסת ניסוי מעל מדבר מוהאבי שבקליפורניה.
ע"פ הדיווח במעריב, המטוס, שהגיע למהירות של מאך 1.1 (כ-1,360 קמ"ש) בגובה של 35,000 רגל, מהווה אב טיפוס לטכנולוגיות עתידיות שיכללו במטוסי הנוסעים העל-קוליים הבאים.
טריסטן "ג'פטו" ברנדנבורג, טייס הניסוי של בום, תיאר את החוויה כהיסטורית וציין כי המטוס תפקד בצורה מצוינת לכל אורך הטיסה. מדובר באבן דרך משמעותית עבור החברה, שכן זו הפעם הראשונה שמטוס על-קולי במימון פרטי שובר את מחסום הקול, צעד שמקרב את עולם התעופה המסחרית לעידן חדש של מהירויות קיצוניות.
במעריב הסבירו כי היסטורית, עולם התעופה כבר ראה טיסות מסחריות על-קוליות עם מטוס הקונקורד, ששירת נוסעים במשך 27 שנים והצליח לטוס במהירות מאך 2, תוך שהוא מקצר את זמני הטיסה הטרנס-אטלנטיים לפחות משלוש שעות. מאז קרקוע הקונקורד ב-2003, לא פעלו מטוסי נוסעים על-קוליים מסחריים, אך כעת בום סופרסוניק מתכננת להחזיר את הטכנולוגיה לקדמת הבמה.
מטוס הניסוי XB-1 נועד לבדוק טכנולוגיות שייושמו במטוס העתידי של החברה, "אוברטור", שמתוכנן לטוס במהירות של מאך 2.2 (כ-2,700 קמ"ש) ולשאת 64-80 נוסעים. לטענת החברה, טיסה בין לונדון לניו יורק תוכל להתקצר לכ-3.5 שעות בלבד, לעומת 7 שעות כיום.
בום סופרסוניק כבר קיבלה 130 הזמנות מחברות תעופה מובילות כמו אמריקן איירליינס, יונייטד איירליינס ויפן איירליינס, והיא מתכננת לייצר 66 מטוסים בשנה במפעל החדש שלה בצפון קרוליינה. עם זאת, האתגרים שעדיין עומדים בפניה כוללים את הפחתת הרעש העל-קולי, עמידה ברגולציות מחמירות והבטחת כדאיות כלכלית של הטיסות.
הצלחת טיסת הניסוי של XB-1 נותנת תקווה לעתיד שבו טיסות על-קוליות יהפכו שוב למציאות. אם בום סופרסוניק תצליח להתגבר על האתגרים הנותרים, עולם התעופה עשוי להיכנס לתקופה חדשה שבה מהירות וחיסכון בזמן יהפכו לסטנדרט החדש של הנסיעות הבינלאומיות.
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות